داروی Qtern برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در اسکاتلند عرضه گردید

 11 ژوئیه 2017- داروی ترکیبی Qtern که از دو داروی saxagliptin و dapagliflozin ساخته شده است، درحال حاضر برای بالغین مبتلا به دیابت  نوع 2 در اسکاتلند در دسترس است.

 این دارو که ساخت شرکت دارویی AstraZeneca می‌باشد، بصورت خوراکی عرضه می‌شود و در سال 2016 توسط کمیسیون اروپا برای درمان دیابت نوع 2 در انگلستان تایید گردید. این دارو برای کسانی که به کنترل قند خون مناسبی با مصرف متفورمین و یا سولفونیل اوره‌ها دست نیافته اند،  مناسب است.

Qtern ترکیبی از 5 میلی گرم ساکساگلیپتین است که یکی از داروهای مهار کننده‌ی DPP-4 می‌باشد، بعلاوه‌ ی 10 میلی گرم داپاگلیفلوزین که از گروه داروهای مهار کننده‌های SGLT2 است.

در یک مطالعه بر روی Qtern، 35.5درصد از بیماران تحت درمان با Qtern و متفورمین پس از 24 هفته توانستند مقدار هموگلوبین A1c  خود را به کمتر از 7 درصد برسانند، درحالیکه تنها 23.1 درصد از بیماران تحت درمان با پلاسبو بهمراه داپاگلیفلوزین و متفورمین موفق به کاهش مقدار هموگلوبین  خود به کمتر از 7 درصد شدند.

 در اکثر اوقات در صورت عدم موفقیت درمان با اجزای جداگانه ی این دارو، یعنی دارویSaxagliptinیا onglyzaو dapagliflozin یا Forxiga، درمان با Qternآغاز می شود.

مکانیزم عملکرد مهار کننده‌های DPP-4 و مهار کننده‌های SGLT2 در کاهش قند خون مکمل هم هستند به همین دلیل از ترکیب این دو دارو در تهیه ی داروی Qtern استفاده شده است.

 تصمیم کمیته‌ی دارویی اسکاتلند (SMC) برای اجازه‌ی تجویز Qtern موجب گردید که بیماران هر دو دارو را با هزینه‌ی کمتری دریافت کنند.

داروی Qternاز نظر مشخصات ایمنی قابل مقایسه با پروفایل ایمنی saxagliptin و dapagliflozin است. بیشترین عارضه‌ی جانبی گزارش شده‌ی آن عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و هیپوگلایسمی است اگر همراه با سولفونیل اوره مصرف شود.

این دارو برای بیماران مبتلا به اختلالات متوسط تا شدید کلیوی، بیماران مبتلا به بیماری مرحله‌ی انتهایی کلیه (ESRD) یا اختلالات کبدی شدید توصیه نمی شود. کمیته‌ی دارویی اسکاتلند استفاده از داروی Qtern را به تنهایی یا به همراه متفورمین برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که 18 سال یا بیشتر سن دارند، با تجویز پزشکان عمومی مجاز دانسته است.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jul/qtern-becomes-available-to-people-with-type-2-diabetes-in-scotland-95244323.html